'Het Goede Doel' - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu 'Het Goede Doel' - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu

'Het Goede Doel'

Door: simonevandeven

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 Juli 2010 | Nederland, Lelystad

Hoi Allemaal,

Bij een reis naar Afrika hoort eigenlijk geld inzamelen voor een goed doel. Ook wij gaan dit doen voor een project in Chipata.
Maar geld inzamelen moet niet zomaar gebeuren. Het geld moet namelijk op de juiste manier bij de juiste mensen komen, om vervolgens goed besteed te worden. En niet worden uitgegeven aan zaken waar de bevolking geen profijt van heeft. Ook Windesheim vindt dit.
Omdat er toch vaak de wil bestaat onder de studenten om geld in te zamelen, heeft school de touwtjes in handen genomen door 1 project aan te wijzen waarvoor geld ingezameld wordt. Het is misschien dan een project waar ik zelf wat minder te maken mee zal hebben, en andere studenten uit onze groep wat meer. Voor Chipata is het nodig. Het zit namelijk zo:

"Bouwen aan een Jeugdhuis in Chipata, Zambia

In 2008 is de Chr. Hogeschool Windesheim te Zwolle, op verzoek van het Bisdom van Chipata begonnen met het opzetten van een minor (project) die zijn activiteiten richt zich o.a. Thuiszorg voor HIV/Aids patienten, jeugdwerk, straatkinderen en jeugdprostituees, onderwijs, enz.

We zijn nu bijna drie jaar bezig. Het effect van daar aanwezig zijn begint nu zichtbaar te worden. Het opbouwen van vertrouwen speelt hierbij een grote rol. De studenten richten zich op kennisoverdracht om zo de lokale mensen en organisaties te helpen bij het zoeken van oplossing voor de problemen die er zijn. Maar vaak is te merken dat de armoede in bepaalde situaties wel erg blokkerend werkt.

Een voorbeeld hiervan is het jeugdwerk, bijvoorbeeld aandacht voor straatkinderen en jeugdprostitutie. Vooral bij deze groepen wordt het effect van armoede heel duidelijk. Vaak zijn het kinderen waarvoor niet gezorgd kan worden door armoede of Aids, dit betekend vaak dat ze niet naar school gaan, en meisjes op heel jonge leetijd de prostitutie in gaan om geld te verdienen. Oplossing hiervoor is een jeugdhuis , waarin ze een veilige plek hebben en waar vanuit geprobeerd kan worden hen een alternatief te bieden, dit kan voor hen het verschil maken.

In samenwerking met het Bisdom en de studenten van Windesheim is onder leiding van Stichting Educaid het plan opgevat om de bouw van dat jeugdhuis in de zomer van 2011 te realiseren.

Voor de bouw hiervan hebben we €50.000 nodig. Die bouw wordt uitgevoerd door studenten in samenwerking met lokale mensen. Het gebouw moet zo onderhoud- sarm en duurzaam mogelijk zijn om daarmee de exploitatie zo goedkoop mogelijk te kunnen houden.

Bankreknr. t.n.v Stichting Educaid, Rabobanknr. 1481.81.813"

Hierbij wil ik vermelden dat jeugdprostitutie een groeiend probleem is in Chipata. Jonge mensen van het platteland komen namelijk vaak naar de stad om daar werk te vinden. Maar dit werk is er niet. Het enige wat dan overblijft is de prostitutie. Het jongste meisje wat Peter Lindhoud heeft gezien wat in de prostitutie zat was 9 jaar...
Een jeugdcentrum is dus zeker nodig. Dit biedt een veilige plek en houdt de jongeren van de straat. Ook studenten van onze groep gaan zich bezig houden met de jeugdprostitutie. Wat hun project precies inhoudt weet ik zelf nog niet. Maar zodra ik dit weet zal ik het laten weten!

Alvast bedankt!
Liefs,
Simone

• 21 Juli 2010 - 08:27

Elke:

Hey zusje,

Wat een goed doel! Heb je het ook al rond gestuurd naar de mensen van de 40+, zoals Calijn laatst had gedaan?
    Succes ermee!

Kus van zus

• 21 Juli 2010 - 21:25

Rick:

heey simone mooi stukkie tekst groetjes