Lake Malawi - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu Lake Malawi - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu

Lake Malawi

Door: simonevandeven

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 November 2010 | Zambia, Chipata

Hoi iedereen!

Deze week vloog echt voorbij! Het is nu gewoon alweer donderdag. Dat betekend dat ik over 11 weken alweer thuis ben. Vind ik veels te snel als al die weken zo voorbij vliegen als deze week!

Dat deze week zo snel ging kwam vooral door Lake Malawi. De foto’s hiervan komen de komende tijd wel binnen druppelen op mijn dropbox. Dus mocht je ze boeiend vinden moet je maar af en toe even kijken!

Vrijdag ochtend vertrokken we rond 6 uur in de ochtend. Onze chauffeur was Mister Phiri. Een goede chauffeur maar het is een man die niet altijd te vertrouwen is. Gelukkig wisten wij dat en trapte we niet in zijn verhaaltjes. Zo zei hij dat hij bij de grens geld moest betalen zodat de auto door mocht. Maar toen we later naar de garage gingen om alle kosten te berekenen zat dit er niet in. Dus of hij ons op dat moment geld wilde aftroggelen? Who knows...

De rit naar Lake Malawi, Cape MClear, duurde ongeveer 8 uur. Een aardige rit dus. Maarja, al slapend komt er vanzelf een eind aan. En geloof mij, de rit was de moeite waard. Het laatste stukje was door mooie heuvels met veel grote stenen/rosten. En Cape MClear zelf is ook een mooi stukje aarde!
Toch was het wel typisch. Want toen wij aan kwamen rijden leek het mij een erg arm dropje. En was ik toch wel benieuwd naar hoe ons verblijf dan zou zijn. Toen ging er een hek open met daarachter een hele mooie lodge. Recht aan het meer, en aan beide kanten staan er gewoon huisjes. Dat is mede het mooie aan Cape MClear, het is nog niet echt ontdenkt door toeristen. Een aantal faciliteiten zijn er wel, zoals meerdere lodges. Maar veel toeristen zie je er niet. De toeristen leven ook echt tussen de plaatselijke bevolking. Op het strand, waar de logde dus aan ligt, loopt gewoon iedereen langs en doet iedereen zijn ding. Zo wassen vrouwen daar de kleding en zitten kinderen in het water te spelen. Een mooi gezicht..

Nadat we de kamers verdeeld hadden en de spullen uitgepakt waren was het tijd voor een drankje en een duik. Echt heel lekker verfrissend! Van te voren werden we nog wel even gewaarschuwd door een Nederlandse geneeskunde studenten voor Bilharzia. Een larf die zich ontwikkeld tot parasiet en zich nestelt in de blaas en darmen. Waar je dus last van kan krijgen. Maar van te voren hadden wij al uitgezocht dat we daarvoor pilletjes kunnen nemen, die in Chipata te verkrijgen zijn. Die gaan wij dus ook over een paar weken slikken, om problemen te voorkomen. De kans dat wij iets opgelopen hebben is erg klein, omdat wij niet veel in het water geweest zijn. Maarja, altijd het zekere voor het onzekere nemen!

Na het zwemmen was het tijd voor een mooie zonsondergang (zie foto’s). Echt heerlijk om dat vanaf je strandbedje te zien =) En dat ook nog onder het genot van kindjes die muziek aan het maken waren.
Toen de zon onder was gingen we eten. Lekkere vis uit het meer! Tja, als je daar bent moet je wel zoiets proberen. Om vervolgens in de lounge te gaan zitten met een wijntje en te genieten van het meer en de sterren. Heerlijk!

De zaterdag werd gevuld met vooral veel niets doen! In de ochtend even naar de mensen met souvenirtjes geweest. Ze hebben erg leuke dingen. Maar op een gegevenmoment werd het zo druk dat ik gek werd van al die mensen. Dus ben ik maar weg gegaan.
In de middag vond ik het tijd voor een wandelingetje. Dus ben met Rick het dropje gaan bekijken. Echt raar om aan de andere kant van de poort te zijn. De logde was namelijk erg mooi. En dan sta je zo opeens weer tussen de simpele huisjes en de kindjes met rijstbuikjes. Toch voelde ik me niet een rijke westerse toerist. Ik denk dat, dat kwam omdat de bevolking daar heel open en vriendelijk is. En het toerisme daar nog kleinschalig is. Het dorpje is nog wel het dorpje van vroeger. Alleen nu halen mensen hun inkomsten uit het toerisme. Het toerisme is nog iets positiefs daar. Het heeft het dorpje nog niet verpest.
Wat mij ook erg opviel daar was dat de bevolking wel gewend is aan blanken. Vooral de kinderen. Zoals ik in mijn vorige blog vertelde zijn de kinderen in Chipata soms erg aanhankelijk. Steeds vragen hoe het met je gaat enzo. Maar in Malawi was dit helemaal niet het geval. De kindjes zwaaide wel maar waren niet aanhankelijk. Wat ook erg mooi was om te zien was dat die kindjes heel veel lachten. Om hele kleine dingen de grootste lol..

Verder de zaterdag op mijn strandbedje gelegen en een beetje gezwommen! In de avond was het tijd voor een BBQ op het strand. Op zich wel gezellig gehad daar, ondanks dat het eten een beetje tegen viel.
Daarna weer in de lounge heerlijke cocktails gedronken! Cape Sun Set bleek de avond daarvoor al een lekkere te zijn en ook deze keer bleek dat maar weer. (dat klinkt nu net alsof ik heel veel gedronken had, maar dat viel wel mee hoor! Haha.)

Zondag’s hadden we een boottochtje. De boot die wij helemaal voor onszelf hadden vertrok om 10 uur. We gingen 3 eilandjes af. Bij het eerste eiland gingen we gelijk snorkelen. Super leuk om al die visjes te zien! Heel erg mooi om er echt tussen te zwemmen. Rick heeft een onderwatercamera, dus daarmee zijn weer mooie foto’s gemaakt! Erg leuk!
Na een tijdje gezwommen te hebben vervolgde wij onze reis naar het tweede eiland. Hier was het snorkelen nog mooier. Meer visjes met meer kleurtjes. Hier bleven we dan ook een paar uurtjes en werd de lunch geserveerd.
Vlak voordat we weggingen konden we nog visjes vangen met blote handen. Maar mij is het niet gelukt! :( Achja, was leuk om te proberen!

Onderweg naar het 3e eilandje gingen we eerst kijken naar wat zeearenden. De mensen van de boot gooide vis in het water, riepen de vogels en dan kwamen ze aanvliegen om de vis te vangen. Super mooi om te zien hoe dicht ze dan langs het bootje komen! Mooie beesten!
Op het derde eilandje waren we maar even geweest. We hadden het ondertussen wel een beetje gehad, we waren tenslotte ongeveer 5 uur onderweg. Dus na een half uur gingen we weer terug naar de lodge, om nog even op het strand te liggen voor het eten. Om na het eten vroeg naar bed te gaan, het was een vermoeiende dag geweest met al dat zwemmen!

De laatste dag hadden we nog even de tijd om te ontbijten, zwemmen en lunchen voordat de lange reis naar huis begon. Gelukkig verliep alles bij de grens net zo soepel als op de heenweg. En waren we rond half 10 weer thuis van dit hele leuke weekendje weg!

Van de week kreeg ik trouwens nog wat vertraagde kaartjes binnen voor mijn verjaardag. =) En een pakketje van Nina, super leuk Nien! Dankjewel jullie allemaal. Het fleurt de kamer goed op!

Verder deze week zouden we een meeloopdag hebben met een van de caregivers. Maar die kwam niet opdagen.. Dus dat wordt weer vooruitgeschoven. En zijn we druk bezig met de les van volgende week voorbereiden. Dus achja, dan gaat de tijd weer snel! Vanavond trouwens een graduation party van een aantal studenten van de school of nursing! Degene die slagen kennen we niet. Maar we waren door anderen studenten uitgenodigd. Dus we gaan wel even kijken. Ben benieuwd.. Dit weekend is er een soort kunst beurs en gaan we misschien weer naar Chris Piet toe, die kunstenaar. Rustig weekendje in het vooruitzicht dus.

Owja, het regenseizoen is ongeveer echt begonnen! Nu 2 avonden op rij onweer gehad, met matige regen. Echt heel mooi om dat onweer te zien. Veel heftiger dan in NL.

Enne..jullie lopen nu een uur achter op mij he?! Maar ja, jullie hebben wel een uur langer kunnen slapen. Dat is dan weer het voordeel.
Hoe is het ‘regenseizoen’ bij jullie?

Liefs!

  • 05 November 2010 - 15:12

    Marcha:

    Lieverd! wat een gave week heb je gehad! ik ben erg benieuwd naar de foto's!! Klinkt allemaal erg mooi! X we mailen! oh en het regenseizoen hier valt nog mee:P het kan erger:P alleen veel wind gehad gisteren!:-O

    Kusss

  • 05 November 2010 - 18:55

    Elke:

    Hey zusje! Klinkt als eern heerlijk weekend! Heel wat relaxter dan mijn verhuisweekend ;). Laat het nog maar even flink regenen daar, daar worden de Falls alleen maar mooier van haha. Nou fijn weekend maar weer en tot spreeks! Kus!

  • 06 November 2010 - 19:11

    Nina:

    Het blijft leuk om dit allemaal te lezen. 11 weken is ook niet verkeerd hoor, en het is beter dat weken voorbijvliegen dan dat ze voorbijkruipen denk ik dan maar!

    Ook goed om te horen dat je m'n pakketje hebt gekregen, helaas niet op de 26e dus :P

    Ik ben net terug uit Utrecht; ben weer verhuisd!

    Het klinkt alsof je het allemaal wel naar je zin hebt, en da's maar goed ook! Nog veel plezier en geniet ervan!

    xx

  • 06 November 2010 - 19:12

    Nina:

    Als ik zo m'n berichtje lees, is ie wel heel erg in telegramstijl. Maar aan de andere kant, ik heb wel gezegd wat ik zeggen wilde! En hier valt t regenseizoen in zoverre mee, dat mijn matras droog over is gekomen, joehoe! :D

    Kom je trouwens nou nog voor 't Sinterklaasspel? Je hebt nog niet teruggemaild :P hihi

  • 08 November 2010 - 07:05

    Corine:

    Als ik jouw telkens zo heerlijke verhalen lees, lijkt het niet of je bezig bent met je studie maar gewoon heerlijk vakantie aan het vieren bent!Klinkt heerlijk exotisch allemaal! Maar dat komt vast omdat ik het vergelijk met mijn minor! Kom je ook een beetje aan de beroepsproducten oid die je voor school moet maken toe? Was het niet gek om je verjaardag niet thuis met al je lieve familie te vieren? Nou; geniet nog lekker van de aankomende 11 weken! Liefs!

  • 09 November 2010 - 11:56

    Simone Van De Ven:

    De foto's staan op mijn dropbox!

  • 09 November 2010 - 22:47

    Ying:

    Hoi, simone, weer een leuke stuk, vandaag heb ik de andere ook bijgewerkt. Fijn om te horen dat de tijd bij je snel gaat en dat je naar je zin hebt. Hier is echt het Hollands weer, regen, wint en vaak koud;Pzelfs in Zuiden. Nog een heel fijne week toegewenst, en tot gauw weer op je blog^^

  • 11 November 2010 - 18:51

    Elke:

    Nog 5 weken en 2 dagen.... dan zie ik jou :D! Nu al zin in!
    Hele dikke kus!

  • 15 November 2010 - 09:28

    Rianne:

    Simoneee! Weer een veeeeel te late reactie van mijn kant, t spiet mie! ;-)
    Maar wat een tof verhaal weer meis! Het klinkt prachtig daar! Ik ben zeker benieuwd naar al die fantastische foto's :D
    Geniet er nog lekker van!

    Kusssies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Chipata

Chipata, Zambia

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2011

'Eindverslag'

16 Januari 2011

Familie op Bezoek & de feestdaagjes!

09 Januari 2011

Familie op Bezoek & de feestdaagjes!

22 December 2010

Vlieginformatie

19 December 2010

STOMME SNEEUW
Simone

Actief sinds 19 Mei 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 24902

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2016 - 24 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland en Australie

20 September 2010 - 21 Januari 2011

Chipata, Zambia

Landen bezocht: