Hakuna Matata! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu Hakuna Matata! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata!

Door: simonevandeven

Blijf op de hoogte en volg Simone

19 Oktober 2010 | Zambia, Chipata

Hoi Hoi!

Pfoe, wat was het een super toffe week! Eerste les aan de caregivers, gesprekken over de samenwerking tussen Home Based Care en School of Nursing en natuurlijk de safari! Dus dit is een wat langere blog ;-) En er staan weer foto’s op dropbox! Alleen je moet ze wel even ‘uitpakken’.

Woensdag ochtend om 9 uur zou de les aan de caregivers beginnen. Dus Ellen en ik waren optijd op locatie. Toen begon ik het toch wel een beetje spannend te vinden. Hoe zijn de caregivers? Welke kennis hebben ze? Wat vinden zij van ons? Wat vinden ze van de les? Komt er überhaupt wel iemand?
Gelukkig kwam om kwart over 9 de eerste caregiver. Dat was er iig één! Een half uur later kwamen er nog 3. Een opkomst van 4 caregivers is voor een eerste les niet slecht!
De les was herhaling van de informatie die in de lessen van maart tot juni is gegeven. We begonnen met een quiz om te kijken wat er van deze kennis was blijven hangen. Ellen en ik verbaasde ons.. Veel kennis was verdwenen! Erg jammer. Maar dit betekend voor ons: een nieuwe uitdaging!
Anna, de verpleegkundige, was gelukkig aanwezig. Zij kon de informatie voor ons vertalen naar het Nanja, de locale taal. Dat is wel een stuk beter voor de overdracht van de kennis. Dus eigenlijk waren we met z’n 3en de les aan het geven.
Na de quiz gingen we praktijkoefeningen doen zoals pols en temperatuur meten. Op zich ging het niet slecht, alleen ze hadden weinig achtergrond kennis over wat ze deden. Bijvoorbeeld bij het meten van de temperatuur onder de oksel wisten ze niet meer dat ze dan 0.5 graden Celcius moesten optellen, om het te kunnen vergelijken met een rectale meting (de betrouwbaarste meting voor temperatuur). Terwijl dit eerdere lessen is verteld en wij dit aan het begin van de les ook herhaald hebben. Maar zelfs Anna, die dus wel een opleiding heeft, wist dit niet! Hebben wij haar ook nog wat geleerd
Al met al was het een geslaagde les! Ondanks het lage niveau viel de les mee. En de caregivers waren erg enthousiast. Leuk om te zien! Volgende les is over First Aid. Ben benieuwd!

Donderdag was een gesprek over de samenwerking tussen Home Based Care en School of Nursing. In dat gesprek werd duidelijk dat we met het vervolgverslag voor de samenwerking tot zeker eind dit jaar moeten wachten! Er komt namelijk een nieuw curriculum uit voor de lessen van School of Nursing. Het is afwachten of het geven van de lessen aan de caregivers in het curriculum opgenomen wordt. Gebeurt dit niet, dan is er niets duurzaams aan het project. Omdat het geven van de lessen dus nooit volledig overgenomen wordt door de studenten.
Dus het is hopen dat het opgenomen wordt in het curriculum! Maar voor nu kunnen we daar dus ook al niet mee verder...
Deze week gaan we namelijk maar in gesprek met Father Phenuel over wat we nu verder kunnen doen, naast de lessen geven.

En toen kwam de safari steeds meer inzicht.....!
Alleen voor de safari was er eerst nog even een flink baal moment. Vrijdag avond ben ik namelijk 100 dollar armer geworden. Het geld is uit mijn kamer gestolen. Waarschijnlijk terwijl wij allemaal aan het eten zaten. Op zich slim gedaan.. Maar was voor mij wel zuur! Dus even flink gebaald. Mja, weg is weg. En het betekend alleen maar dat wij extra goed op onze spullen moeten letten!

Gelukkig kwam na dit stoms gauw weer wat leuks. Want zaterdag ochtend vertrokken we naar South Luangwa National Park. Een van de mooiste safariparken van zuidelijk Afrika. De rit duurde 4 uur en dat voor 150 kilometer.. Maar door het slechte wegdek reden we niet echt snel. Maar was goed geshaket daarna! Maar aan die stomme reis denk je echt niet meer zodra je de auto uitstapt en de apen om je heen lopen en je voor een super mooie lodge staat! We werden vriendelijk ontvangen en kregen gelijk koele doekjes om onze handen en gezicht mee te wassen. Heerlijk!
Vervolgens werden we naar de lodge gebracht. Ik sliep met Rick en Yvonne op de kamer. De logde was met uitzicht op de rivier. Waardoor we antilopen, olifanten en zebra’s vanaf ons terras konden zien en de apen om ons heen liepen!
Wat raar was om te beseffen was dat wij helemaal enthousiast waren toen we de logde zagen. Al die luxe! Maar als je echt na gaat denken is het vergelijkbaar met thuis.. Behalve de beesten in de ‘achtertuin’ en het zwembad dan ;-) Maar het huisje wel. Raar om te merken hoe gewend wij zijn geraakt aan het simpele leven. En hoe gelukkig je kan worden van een warme douche! Het drukte ons wel met de neus op de feiten. We hebben het super luxe in Nederland..!

Na ons geïnstalleerd te hebben kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld! Waar we na zo’n reis ook wel aan toe waren. De lunch werd gevolgd door een duik in het zwembad Toen hebben we liggen zonnen met uizicht op al die bovengenoemde beesten. Super tof! Maar het leukste moest nog beginnen.. De safari zelf! Het was de Lion King ten top! Nja, de Lion King himself hebben we maar 1x gezien, terwijl hij op z’n rug lag te slapen, met zijn kop weggedraaid. Luie beesten zijn het, die leewen...! Maar de andere beesten...

Voor de safari konden we nog wat drinken met een cakeje erbij. Daarna stapte we in twee open jeeps. En toen begon de 4 uur durende game drive. En die begon goed! Al redelijk snel waren de eerste dieren gespot zoals de zebra’s, verschillende soorten antilopen, verschillende soorten vogels zoals de Ibis, zwijnen, nijlpaarden, olifanten, leeuwen en giraffes. Toen de avond begon te vallen stopte we even voor wat drinken. Om vervolgens in het donker onze tour te vervolgen. Een man schijnt dan vanuit de jeep met een lamp rond om ogen van beesten te zoeken. Toen kwamen de dieren zoals hyena’s en luipaarden te voorschijn. Ook zagen we nog een groep leeuwen en wat krokodillen in het donker. Het luipaard troffen we trouwens wel op een super leuk moment. Want hij was net aan het sluipen richting wat antilopen. Alleen die wisten net op tijd te ontkomen! Mooi stukje natuur!
Toen we terug waren van deze mooie tour kregen we een heerlijk 3-gangen diner voorgeschoteld. Daarna deden we nog even met z’n alle een drankje. Toen was het tijd voor een (warme!) douche en een super comfortabel bed. Heerlijk geslapen =) Alleen om half 6 werden we alweer gewekt. Het was tijd voor koffie/thee en de 2e safari!

Ook deze tweede tour begon goed. De buffel gezien! Toen hadden we alles van de big five gezien die we konden zien. De neushoorn niet, maar die hebben ze dan ook niet in South Luangwa Park. Verder hoopte ik nog op een olifant van heel dichtbij. En dat is goed gelukt! Hij liep zo achter onze auto langs! Echt op een paar meter afstand. Super machtige beesten! Ook stonden we even later op 3 meter afstand van 7 leeuwinnen. Best freaky, maar ook dit was prachtig! Ja mensen, eigenlijk was alles gewoon prachtig :P Adembenemend komt trouwens wat meer in de buurt..
Eenmaal terug hadden we (natuurlijk) weer een heerlijke lunch. En gingen we nog even ontspannen bij het zwembad.

Maar het aller leukste komt nog.. Toen Yvonne en ik terug liepen vanaf het zwembad naar de lodge zei Yvonne opeens tegen mij: ‘Pas op, een olifant!’. Toen ik opkeek zag ik op ongeveer 20 meter voor mij een vet grote olifant staan! Gewoon tussen alle huisjes in. Toen we de rest van de groep en een guide van de logde erbij hadden geroepen bleken het in totaal 5 olifanten te zijn. Groot en klein. We moesten wel op afstand blijven, want olifanten kunnen natuurlijk gemakkelijk een mens doden. De guide vertelde dat er vorige week nog een dorpsbewoner is vermoord door een olifant. Nou dat wilde wij niet na doen ;-)
Maar de guide liet ons nog aardig dichtbij komen. Dus toen stond ik weer op ong. 5 meter afstand van de olifanten! Echt mooi om te zien! Na een tijdje stapten de olifanten over een klein muurtje, terug de ‘achtertuin’ in. Maar het was echt super gaaf om te zien..!

Toen moesten we ons wel haasten met douchen en spullen pakken. Want tegen de tijd dat de olifanten weg waren was onze chauffeur er alweer om ons terug te brengen naar Chipata. Gelukkig ging de terugweg iets sneller dan de heenweg en waren we voor het donker thuis.
De avond gelijk mijn foto’s bekeken. De mooiste staan op mijn blog! Al zijn de foto’s van de olifanten en van de giraffes van Rick zijn camera, want hij had net iets mooiere!

Het nieuwe tripje is al geboekt! 29 Oktober vertrekken wij voor 3 nachten naar het buurland. Lake Malawi, here we come!

En ons visum is trouwens verlengt. We mogen tot 21 januari blijven! Jeej!
Bij jullie vries het al ’s nachts hoorde ik? Winterjassen dus al uit de kast? Ik moet er niet aan denken! Mijn korte broek en shirtjes zitten nog heerlijk, haha!
Wel zijn hier de eerste regendruppels gevallen! T was niet veel, maar wel heerlijk verfrissend! Op naar het regenseizoen: modderpoel in plaats van stofbende!

Liefs!

P.s. Elke, het souvenirtje voor jou heb ik al! Ik denk dat je het wel leuk vindt! Wordt je nu al nieuwsgierig? (A) En Nien, je sokken zijn ook al binnen!

• 19 Oktober 2010 - 11:38

Simone:

Zusje!

Wat cool allemaal afgelopen week! Heb nu ook superveel zin om daarheen te gaan, maarja nog maar 9 weekjes en dan zijn wij er! Wel balen van dat gestolen geld trouwens :S, beetje jammer. Maar hopen dat de daders het dan wel zinvol gebruiken...
    Over de foto's... ik zie niks nieuws staan op je dropbox, en kan niet vinden waar ik iets uit moet pakken. Dus ik weet niet hoe dat dan zit? Want ik wil ze wel supergraag zien :D!
    En dat souvenirtje maakt me wel nieuwsgierig ja... moet ik er rekening meehouden bij de indeling van m'n nieuwe kamer haha? Naja... afwachten, dan zie ik het vanzelf.

Tot snel spreeks!

Kus, zus

• 19 Oktober 2010 - 11:39

Elke:

Heb bij geloof ik de naam neergezet aan wie ik het wilde schrijven, niet m'n eigen (A). XxX

• 19 Oktober 2010 - 11:44

Simone:

Zomaar er mijn naam bij zetten, als ik zo reageer op mijn eigen blog :P
    Als het goed is staan er wat .zip files in...? Die kan je dan 'uitpakken' Hoop dat het lukt! Als je niets kan vinden moet je maar een gil geven..

En nee, het heeft niets met je nieuwe kamer te maken ;-)
    Xx!

• 19 Oktober 2010 - 11:56

Elke:

Namens (de echte ;)) Simone een berichtje: de foto's willen nog niet helemaal lukken, die volgen later nog! X

• 19 Oktober 2010 - 13:17

José:

Wat fijn dat jullie zo'n fantastisch weekend hebben gehad.Mooi plaatje van die olifant tussen de huisjes, ben benieuwd naar de rest. Heb je er nog wat aan als je fotoruimte cadeau krijgt,of heeft dat geen zin? Jammer van het geld, een dagje extra werken als je terug bent. Dikke knuffel.

• 19 Oktober 2010 - 15:21

Olaf!:

Wat leuk om weer een verslag te lezen. Ook fijn dat er ook tijd is voor ontspanning.

Lijken me allemaal hele bijzondere ervaringen. Safari en het elke keer weer opnieuw kennis maken met de cultuur (het vergeten van de eerdere instructies)

Vervelend van het geld, maar daar heb je nou de reisverzekering voor ;).

Over dropbox, je moet het wel de tijd geven om te synchroniseren. Als je een zipfile erop zet is die pas zichtbaar als die er helemaal opstaat. Met losse foto's is het voordeel dat als de foto erop staat hij gelijk zichtbaar voor ons is.

Ik zit nu in de trein maar ga de foto's kijken zodra ik thuis ben.

Kus!

• 19 Oktober 2010 - 15:22

Nina:

Wauw! Wat een super tof verhaal! Ik krijg spontaan zin om the Lion King te kijken!
    Gaaf man, om die beesten in het echt te zien, en dan ook waar ze 'horen'...
    En winterjassen zijn hartstikke fijn hoor, net zoals regen, wind... Heel Nederland^^
    Geniet van alles!
    xx

• 19 Oktober 2010 - 18:54

Sylvia:

Jammer van je geld,maar ja niets aan te doen.
    Mooi verslag van je safari,de dieren die je in het wild kunt zien echt geweldig zeg
    Liefs

• 19 Oktober 2010 - 21:14

Gerry:

Wat een fantastische ervaringen!
    Lijkt me wel even slikken wanneer daar zo'n lief olifantje in je tuin staat. Blijkt ie ook nog friends bij zich te hebben...
    Grappig dat jullie een quiz bedacht hebben om te zien wat ze nog weten.
    Misschien tussentijds een quiz met prijsjes?

Jammer van de poen. Ook een ervaring en nog wel een met een waarschuwing!Vervelend, maar dat mag de pret niet drukken.
    Blijven genieten!
    Ga even de foto's bekijken.
    Liefs, Gerry

• 21 Oktober 2010 - 21:11

Marcha:

Kep je net al gemaild en nu je verhalen gelezen! wat gaaf zeg die safari.. en alles van zo dichtbij! wat een ervaring! en heerlijk een warme douche!

We mailen!!! kusjees

• 22 Oktober 2010 - 15:01

Elke:

Weer een berichtje van Simone: de foto's druppelen langzaam binnen, dus kijk gewoon af en toe even op haar site van dropbox om te kijken of er wat nieuws opstaat!

• 23 Oktober 2010 - 17:55

Gijsje:

Hey
    Super leuk om zo te lezen wat je allemaal hebt gedaan.
    Ik heb tot nu toe nog elke blog gelezen.
    Gelukkig ben je over 90 dagen al weer terug in Nederland.

Kusjes xxxxxx

• 27 Oktober 2010 - 08:20

Gijsje Derks:

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Maak er een leuke dag van!

Liefs Gijsje

• 27 Oktober 2010 - 20:05

Gerry:

Hartelijk Gefeliciteerd!
    Hopelijk een te gekke dag gehad en nu een leuke avond.
    Veel liefs en xxxxx van ons allemaal.