Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Simone van de Ven - WaarBenJij.nu

Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Simone

17 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi allemaal,

Nog even een berichtje van het Noordereiland. Morgen vertrekken we in alle vroegte met de ferry naar de overkant waarna we doorreizen naar Abel Tasman National Park.

Afgelopen week gestart met de Stray tour. Wat betekend dat ik bijna elke nacht ergens anders sliep en ik zelden zo veel gezien en gedaan heb ik een week.

Om het verhaal niet te uitgebreid te maken houbik het op wat high lights.. Namelijk de Maori's in Mauro, Lake Aniwhenua, Whakahoro en Wellington. De andere zes plekken zal ik jullie bespaard laten ;-)

De Maori's: de orginele bewoners van Nieuw-Zeeland. Rijk aan cultuur en tradities. En wij mochten daar een glimp van opvangen tijdens ons verblijf bij een van de stammen. Een van de belangrijkste dingen voor de Maori's voor gasten is veel en goed eten. Iets wat wel aan onze groep besteed is! Dus na wat informatie over de tradities volgde een forse maaltijd. Die op zijn beurt weer gevolgd werd door een 'workshop' dansen volgens de Maori's... Denk maar aan de schreeuwende mannen bij rugby, misschien geeft dat een idee ;-)
Voor het slapen gaan volgde een verhaal uit hun rijke geschiedenis.
Al met al erg vriendelijk mensen bordenvol historie!

Daarna volgde Lake Aniwhenua. Een meer 'in the middle of nowhere' waar ook de Maori tradities hoog in het vaandel staan. Buiten het feit dat het weer zich niet echt leuk gedraagd (regen, wind en nog eens regen), is het een prachtige, serene plek. En ook hier weten ze weer wat goed eten is... Er werd gekookt volgens oude tradities: Hangi noemen ze het. waarbij warme stenen in de grond worden gelegd, waarover het eten en meerdere dekens+zand aat. op die manier wordt het 2-3 uur gegaard. En de smaak is heerlijk! En gezien we ook een verjaardag te vieren hadden volgde er nog een cake als toetje...

Na deze prachtplek verlaten te hebben volgde de volgende: Whakahoro (de Wh speel je uit als een F..). Een dorp kan je het niet noemen met een officiële populatie van 2 personen, ruim 1 uur rijden vanaf het dichstbijzijnde drop. Eigenlijk is het een grote logde met veel schapen/paarden/kippen/konijnen en wat nog meer op inmens veel land. Waar je als toerist genoeg kan doen, naast dat zij zelf proberen de blauwe eend te beschermen, stukken oud bos onaangeroerd te laten en ook terug te geven aan de natuur. Een mooi voorbeeld van hoe toerisme ook kan helpen de mooie dingen in stand te houden.
Mijn dag daar zat volgepakt met acitivteiten: paardrijden, kleiduifschieten (2 van de 10 geraakt!) En een buggy ride. Paardrijden was toch wel geweldig! Midden door de heuvels naar een prachtig uitzichtpunt op een lief paard. Toch kon het lieve beest het niet laten om 1x een beetje op hol te slaan, maar dat hield mij alleen maar scherp ;-)
En opnieuw een super mooie, serene plek. Waar ook gerust een feestje gevierd mag worden ;-)

Hierna was het hoogste tijd voor de bewoonde wereld: Wellington. De hoofdstad die ook wel Windy Welly wordt genoemd. Wat waaien kan het! Maar gelukkig heeft de zon nu ook zijn kracht een beetje teruggevonden en konden we daar gister van genieten in de botanical gardens en op het terras. Wellington heeft een relaxte sfeer en voor ieder wat wils: musea, kunst, groen, een grote haven, restaurants, winkels, pubs en clubs. En op het restaurant en de kunst na hebben wij ze allemaal gehad!

Morgen reis ik verder met 2 Nederlanders en een Engelse. Wij hebben ellkaar op de tour ontmoet en afgelopen dagen samen doorgebracht. Erg gezellig!

Sorry, al met al toch een lang verhaal! Maar zoals jullie merken... Tijd om me te vervelend heb ik nog niet gehad ;-)

• 17 Oktober 2016 - 07:00

Elke :

Klinkt als een volle week met allemaal leuke dingen! Heel veel plezier op zuidereiland! X

• 17 Oktober 2016 - 08:23

Alies:

Ik zag dat je een blog hebt aangemaakt. Leuk om je zo te kunnen " volgen".
    Goed dat je een klein beetje georganiseerd bent gegaan. Je ziet nu vast veel meer!
    Veel plezier met de rest van je reis! Liefs van hier!

• 18 Oktober 2016 - 09:20

Ria Davids :

Mooi om te lezen dat je het zo goed hebt. Genieten staat voor op. Nog veel plezier. Groetjes Popko en Ria.

• 20 Oktober 2016 - 13:05

Karolien Bloem:

Wat een leuk reisverslag! Ben in gedachten bij je en reis met me mee!
    Geniet van deze maanden en veel plezier voor de rest.Groetjes uit de wijngaard Karolien

• 23 Oktober 2016 - 15:54

Ivonne:

Net even je laatste blog gelezen. Wat een mooie momenten om te koesteren. Heerlijk de natuur in en toch reizen in een groep wel gezelliger en relaxter dan in je eentje. Goede keuze Simoon om het zo te doen. Heel erg benieuwd naar je volgende verhaal.